Friday, April 16, 2010

Pergh!!!

pkl 4 pagi

gua bru mmpi buruk
astagfirrullah...

n ape mmpi gua tetibe nk bukak blog yg dh besawang
WTF!!!
haha

bapak lame xmasok blog
bce blog org pon jrang dh
kitab ngeri pon dh lame xmasok
pejal pon dh bcing kt shoutmix ni
haha

apekah mmpi ku ini
mmpi basahkah
oh tidak
kring kain sayenih

ape lu mencarutnih
haha...

Tuesday, January 12, 2010

Jemputan Pertunangan Iwan-Fify...

salam semua mmbe2...


lame giler gua xmemblog nih
start projek kuale aritu
mmg gua jrang ckit tenet
hehe...

kpd mmbe2 sekalian
dijemput hadir ke rumah fify
utk hari pertunangan aku dgn diala sape lg
details seperti dibawah

Date : 14/02/2010 (valentine la...aku bru ternampak...haha...g mmpos same valentine...)
Vanue : Istane sangkot wak kama (umah fify)
Time : 1000 (waktu askor)
Menu : nasi ade lauk

T&C apply***

akuni just bgtau je
bkn nk ajak sgt
sbb majlis lbh kpd family
2 2 family satu bas nk tuton
so aku takot xtelayan korng kang
xpsl2 hilang mmbe
huhu...

sekian...trima kasey..

Tuesday, September 15, 2009

Politics : What am I looking forward ...



thanks to Faizal Azri...

Friday, August 21, 2009

Lagu Feberet Yayasan Selangor

lps masok blod DSKT td

ade plak 1 post yg menarik hti gua
post dia pasal lagu warisan
yg mane adelah wajib di apal oleh semua dak2 yayasan selangor
espclly AYSSB
sbb gua merempat sane dlu jap

WAHAI SAHABAT SEKALIAN, renungilah lagu WARISAN ini...

Anak kecil main api,
terbakar hatinya yang sepi,
Air mata darah bercampur keringat,
Bumi dipijak milik orang.

Nenek moyang kaya raya,
tergadai seluruh harta benda,
akibat sengketa sesama lah kita,
cinta lenyap diarus zaman.

Indahnya bumi kita ini,
Warisan berkurun lamanya,
hasil mengalir ke tangan yang lain,
peribumi merintih sendiri,

Masa depan sungguh kelam,
Kan lenyap peristiwa semalam,
Tertutuplah hati terkunci mati,
Maruah pribadi daha hilang.

Kini kita cuma tinggal kuasa,
Yang akan menentukan bangsa,
Bersatulah hati bersama berbakti,
pulih kembali harga diri.

Kita sudah tiada masa,
majulah dengan maha perkasa,
Janganlah terlalai teruskan usaha,
MELAYUkan gagah di nusantara...

HAYATILAH...


p/s : weh tohak...camne lagu yayasan ar... gua ingat2 lupela...huhu...

Selamat Ramadhan...

dikesemapatan ini

gua nk ucap selmat berpuase
kpd semua rakyat malaysia
khasnye yg mengenali sape gua
salam...

Tuesday, July 28, 2009

Negeri Ku Semakin Miskin...!!!

Assalamualaikum dalam salam sejahtera,


1. Mohon maaf kerana tidak dapat menjawab pertanyaan saudara/i kerana sibuk berada di Dewan. Insyallah selepas ini mungkin banyak masa lapang apabila digantung dari sidang Dewan Negeri Selangor (DNS).

2. Saya tersenyum sahaja mendengar Tan Sri Khalid cuba memberi kuliah mengenai cara berniaga beliau di Dewan tadi. Saya tersenyum kerana Menteri Besar yang sama mencadangkan agar bukan Islam membayar zakat perdagangan kepada Baitulmal. Kerajaan negeri juga bercadang untuk menggunakan wang zakat untuk pembangunan. Apakah maknanya? Maknanya negeri sudah hampir kehabisan wang walaupun semasa mengambil alih pemerintahan negeri ada lebih dari RM 1 bilion.

3. Untuk makluman, Baitulmal di Malaysia atau di Selangor sendiri beerti pusat kutipan dan pengumpulan zakat.

4. Saya tidak pasti sama ada cadangan tersebut dibuat setelah mendapat pandangan EXCO Hal Ehwal Agama Islam, Dato Hasan Ali dan Mufti negeri Selangor.

5. Sebagai muslim yang hanya terdidik dalam pendidikan agama di kampung, apa yang saya faham Zakat ialah satu ibadah yang ditentukan oleh agama berserta dengan rukunnya serta asnaf yang layak menerima zakat.

6. Jika saya salah, saya mohon ditunjukkan. Sepanjang pemahaman cetek saya, sumber pendapatan dan harta yang hendak dizakatkan haruslah milik orang Islam yang merdeka dan mendapatkannya dari sumber yang halal, suci dan bersih dari sudut agama, cukup haul dan nisabnya.

7. Apakah akan terjadi kepada ibadah zakat kita jika kerajaan negeri memutuskan yang bukan Islam juga boleh memberi zakat kepada Baitulmal?

8. Lebih teruk sudah ada cadangan untuk menggunakan wang zakat bagi tujuan pembayaran gaji dan pembangunan fizikal seperti jambatan dan jalan raya. Apakah jambatan, jalan raya dan kakitangan kerajaan termasuk dalam asnaf yang layak menerima zakat?

9. Kita tahulah Selangor sekarang ditadbir oleh "tokoh korporat" terkemuka negara. Tapi janganlah bijak sangat sampai wang zakat pun dianggap sama taraf dengan cukai pendapatan, cukai perniagaan dan lain-lain.

10. Masalah kerajaan Selangor hari ini ialah mereka banyak membuat andaian berasaskan fantasi. Ini menyebabkan akhirnya unjuran yang dibuat tidak seimbangan dengan pendapatan yang dapat.

11. Misalnya mereka membuat unjuran RM 150 - 200 juta setahun untuk hasil pasir. Mereka menempelak kerajaan lalu sebagai rasuah dan korup kerana mengutip hasil pasir yang sedikit.

12. Malangnya di Dewan kita dimaklumkan sasarang tersebut jauh tersasr. Jumlah pengeluaran pasir negeri setakat ini hanya RM 22 juta. Sehingga kini kerajaan negeri hanya mengutip RM 4 juta dari doket pasir dan RM 7.5 juta melalui Kumpulan Semesta Sdn Bhd. Hanya RM 11.5 juta dari RM 22 juta dapat kepada kantung kerajaan.

13. Bukan pasir sahaja bermasalah. Beberapa bulan lalu, Kerajaan negeri juga membuat perancangan yang luar biasa termasuk mengumumkan RM 10 bilion untuk projek pembersihan sungai dan usaha menarik pelaburan bernilai RM 50 bilion.

14. Perancangan ekonomi bersandarkan andaian inilah yang menimbulkan masalah kepada kerajaan negeri hari ini.

15. Pelaburan tidak datang menggolek. Setiap negeri berusaha menarik pelaburan asing. Apa yang berlaku ialah kerajaan negeri terlampau menumpukan pelaburan dari Cina dan Taiwan sehingga meninggalkan pelaburan asing lain seperti dari Eropah. Akibatnya pelaburan langsung asing Selangor merosot berbanding beberapa negeri lain yang sebelum ini di belakang Selangor.

16. Mungkin juga kerana telah menghentam kerajaan yang lalu kononnya menghabiskan wang ke luar negara, maka mereka hari ini tidak berani ke luar negara mencari pelaburan takut gagal dan dipersoalkan perbelanjaan nanti.

17. Atau mungkin juga kerana terlalu selesa duduk bersama syarikat anak emas kerajaan dahulunya hari ini tidak tahu "berdikari".

18. Bagi saya usaha menggunakan wang zakat ini adalah usaha untuk mendapat jalan mudah.

19. Tidak ada salah mencari jalan mudah memajukan negeri jika ia sesuai dan baik untuk rakyat. Namun janganlah sampai ibadat pun hendak disalahgunakan. Zakat ialah ibadat bukan pengumpulan wang sesuka hati. Perbelanjaan harus terhadap asnaf atau golongan yang ditentukan.

Monday, June 22, 2009

Vacancies!!!

sape nk keje kosong

as Kerani Akaun
opis kt Damansara Damai

ade pengalaman, reti gune office 2007 & UBS adelah suatu kelebihan
gaji blh dirunding

fresh graduate are welcome!!!

jika berminat
jangan segan silu emel resume ke
iwan@durapsb.com

cepat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!